Dobrodružstvá detektíva Miloša, modernejšia novinka pre malých čitateľov

Súčasné deti, ktoré majú záujem o knihy, sú radosťou pre rodičov. Kníh a knižných hrdinov pre samostatných čitateľov vo veku od 7 či 8 rokov je naozaj dosť. Či už je to Grázlik Gabo, Odvážny bojko, alebo pre pokročilejších Harry Potter, máme na výber aj z tradičnej klasiky ako Danka a Janka, Smelý Zajko v Afrike a podobne. Medzi príbehy, ktoré určite môžu zaujať v celej širokej ponuke, je aj novinka Márie Grab Blaškovej, ktorú ilustrovala Radoslava Hrabovská.

Dobrodružstvá detektíva Miloša

V mnohom pripomína klasickú beletriu pre začínajúcich samostatných čitateľov z čias našich bezstarostných detských liet. A pritom ide o pôvodný nový, originálny slovenský námet. Lenže v niečom je knižka iná od tých, ktoré poznáme z našich liet. Niečo na tom bude, pretože pri držaní tejto knihy, pri jej listovaní a čítaní v nej som si uvedomil, že nič podobné som nevidel a nedržal v ruke od čias, keď som sa na základnej škole začítal do podobnej slovenskej tvorby. Ešte aj ilustrácie pripomínajú ten štýl, ktorý je skrátka maľovaný ručne, bez počítača, bez moderných výdobytkov a vychytávok softwaru.

Dobrodružstvá detektíva Miloša

Modernejšia, čiže aktuálnejšia na rok 2019

Dobrodružstvá detektíva Miloša je bláznivý príbeh, alebo možno ešte lepšie, viacero bláznivých príbehov dvoch kamarátov, ich rodinných príslušníkov a ľudí, ktorých stretávajú pri svojich výletoch a pátraniach. Príbeh je ozvláštnený kurióznymi situáciami, rôznymi blbinami, no taktiež aktuálnosťou. Príbeh sa nesnaží vyhýbať mobilom, novým pojmom, zmienkam o internete, či moderných technológiách. Skrátka tak priznáva, že je aktuálny a práve tým môže zaujať mladého… presnejšie malého čitateľa. Najmä ak sa ku knižke dostáva ako náročný čitateľ, ktorý už v siedmych rokoch veľmi dobre vie, čo je to selfie.

Dobrodružstvá detektíva Miloša

Knižka má na väčšine svojich strán, či dvojstrán ilustrácie. Dostatočne veľký font a jasný jazyk. Niekedy si možno žiada trochu premýšľať, ak veta znie na šesť či sedem ročného príliš zložito. Aj preto niektoré vety môžu mať iný zmysel pre takéhoto čitateľa a pre o niečo staršieho čitateľa. Papier je matný, pevný, presne tak, ako si to žiada kniha pre malé ruky malého čitateľa. Ilustrácií je dostatok na to, aby udržiavali čitateľa neznudeného. Sami sme si knižku nemohli otestovať na presnej vekovej cieľovke. Napriek tomu nepochybujeme, že má šance osloviť ju práve spomínanými blbinami, aktuálnosťou a aj vizuálnou stránkou.

Dobrodružstvá detektíva Miloša

Najmä v súčasnosti, keď sami vítame skôr slovenskú tvorbu, ako nemecký, poľský a americký prekladaný dovoz, má ešte o jedno plus navyše.

• Autor: Mária Grab Blašková