Herbár alebo príroda vo vašej kuchyni, zaujímavá knižná novinka

S herbármi sme sa mali možnosť stretávať na základnej škole a v knižniciach starých rodičov. Už je to nejaký čas, čo sa medzi knihami neobjavuje kniha s názvom vyslovene uvedeným ako herbár. Nezabúdame na knižné podoby posolstva bylinkárky Hildebergy, či Marie Trebenovej, no Herbár po dlhej dobe objavujeme až ten, ktorý je novinkou z vydavateľstva Fortuna Libri. Knižné dielko českej autorky Jaroslavy Bednářovej pozostáva z mnohých zaujímavostí, faktov a ilustrácií, ktoré vám nebudú pripomínať staré historické herbáre len tak náhodou.

Herbar 2019 fortuna libri

Štipka histórie a štipka rozumu

Pri zostavovaní herbáru boli využívané viaceré zaujímavosti z dávnych dôb. V jazykovom znení takom, z akých čias sa rady a odporúčania uviedli, v takom si ich môžete prečítať aj tentoraz. Mimo dobové názvy chorôb občas nájdete prekvapenia aj v podobe stredovekých odporúčaní na riešenie zdravotných neduhov. Niektoré dnes môžu vyznieť trúfalo, aj absurdne, hoci v minulosti museli zakladať na overenej praxi. Nie sú to však len historické texty. Tie historické sú len okrajové – ako zaujímavosť, či kuriozita.  Každá z rastlín má to podstatné v texte rozdelenom do jednotlivých oblastí a aj fakty v nich sú ešte overované na iných miestach. Tam kde autorka objavila poznatky o „predávkovaní“, alebo nevhodnosti niektorej časti rastliny, uvádza to.

Text každej jednej popisovanej rastlinky z 99 rôznych bylín, stromov, alebo hľúz, prináša informácie o ich zdravotných účinkoch, stavbe rastliny, obsahu látok, no tiež sa dočítate aj dôležité upozornenia na možné komplikácie pri úužívaní, alebo len autorka upozorňuje na možnosť citlivosti a rizík pre slabších, chorých na konkrétne ťažkosti a tehotné ženy. V herbári sa však nachádza presne to, čo od správneho herbáru očakávate.

• Ilustrácie jednotlivých rastlín, ktoré zachytávajú celú rastlinu, rôzne podoby kvitnutia, zrelosti, korene aj rezy na bylinách. Všetko preto, aby ste mali istotu, že máte v rukách správnu rastlinu.
  • Informácie o období, kedy sa čo zbiera.
  • Informácie o účinkoch a využívaní v prírodnej medicíne.
  • Všeobecné informácie o rastline a zaujímavé fakty

Pri listovaní a čítaní v akomkoľvek herbári je to o pozornosti k názvom a pozornosti k obrázkom. Ručne maľované obrázky zo starých stredovekých kníh sú podobné na rastliny aj dnes. Pre tých, čo idú podľa abecedy je nutné uviesť, že knižka rozoberá 99 bežných dostupných rastlín. Obsahuje mnoho známych rastlín, hoci šalvia medzi nimi chýba. Knižka však kladie dôraz ešte na jeden prvok a ten prezrádza aj jej názov.

Herbar 2019 fortuna libri

Gastronómia, ktorá využíva prírodu

Nejedna rastlina, či už v liečiteľstve významná viac, alebo menej, môže mať aj iné, ako medicínske využitie. Knižka sa totiž zameriava aj na využitie v kuchyni. Vychádza pritom z poznatkov a záznamov z histórie. Existuje dlhý zástup rôznych rastlín, ktoré našli využitie v časoch hladu. Ľudia vedeli v prírode nájsť obživu, inak by zomreli. Poznatky o využívaní rastlín sa postupne strácali rovnako, ako význam hľadať obživu v prírode.

Knižka sa venuje vareniu, omáčkam, polievkam a ďalšiemu využitiu v gastronómii. Zaujímavé je čítať, aké plodiny chutia ako mladá kukurica, zemiaky, ktoré obsahujú cukor, škroby a mohli by mať širšie využitie aj v súčasnosti. Možno u niektorých vynaliezavých kulinárov bude inšpiráciou na oživenie významu niektorej bylinky, korienkov, či dokonca kvetov a ich peľu. Zaujímavé je zistenie, že z kvetov jednej bežnej rastliny sa vyrábala horľavina blízka pušnému prachu. Ešte zaujímavejšie je, koľko receptov na choroby poznali v stredoveku, rovnako ako aj podporné prostriedky pre mužskú potenciu.

• Oficiálne stránky vydavateľstva a knihy:
  • Autor: Jaroslava Bednářová
  • ISBN: 978-80-8142-826-5