Recenzia detskej knihy do postele s názvom Nočný expres

Kniha Nočný expres je symbolickým knižným adventným kalendárom s podmanivými 24 kapitolami, ktoré vám ľahšie pomôžu s čakaním na Vianoce. Prináša vianočný príbeh 11-ročnej Danje, ktorá sa ako každoročne vyberie so svojimi rodičmi a sestrou tráviť pár týždňov k babičke. Dobrodružnosť príbehu otvára už samotné miesto, železničná stanica, na ktorej babička býva, a cez ktorú už roky nepremávajú vlaky.

Nočný expres

Čarovný je babkin sekretár, kde sa dá nájsť úplne všetko. Hoci sa  spočiatku návšteva javí ako každý iný rok, nič však nebude rovnaké. Rodina nachádza babičku inú, je viac zábudlivá, trochu popletená, stráca sa vo svojich myšlienkach. Všetko vrcholí a popletie sa v jeden večer, keď babička záhadne zmizne a začína sa po nej pátranie. Najviac sa do neho vloží protagonistka knihy, Danja, ktorú raz neskoro večer ohluší zvuk prichádzajúceho vlaku, do ktorého nastúpi a vezie sa jeho stanicami, ktorých je dokopy 22. Stretáva tu veľa zaujímavých ľudí, zisťuje, že nočný expres putuje stanicami, na ktorých sú ľudia, ktorí zmizli. Spoločnosť jej takmer každý večer robí jej kamarát Konrad, s ktorým dostanú za úlohu vyriešiť mnoho záhad okolo fungovania nočného expresu. Podarí sa im nájsť ich stratených blízkych a odhaliť tajomstvá nočného expresu?

Nočný expres pre detského čitateľa

Kniha fínskej autorky určite poskytne kvalitné čítanie pre čitateľov približne od 7 rokov. Príbeh je písaný zaujímavo, dobrodružne, vnára nás do fantazijného sveta plného magických miest, ľudí, okamihov. Jednotlivé stanice, cez ktoré vlak premáva, sú naozaj okúzľujúce, svojou rozprávkovosťou pohltia všetkých čitateľov. Každá prináša aj prekážky, ktoré protagonisti musia zdolať, úlomky mozaiky, ktoré si musia pospájať.

„Babička vôbec nezmizla. Stretneme sa s ňou, ak pocestujeme Nočným expresom,“povedala.

Otecko pokrútil hlavou.

„Danja, zlatko, je to len výmysel, to sa ti len snívalo. Dosť bolo rečí o vlaku. Musíme všetci pochopiť, že babička sa už možno nevráti.“

Otecko ju pritiahol k sebe a zároveň kývol mamičke, aby podišla bližšie a mohol ju tiež objať.

„Nanda, poď aj ty,“ povedala mamička. „Rodinné objatie.“

Stáli a objímali sa a mamička zamumlala do Nandiných žiarivo cyklaménových šiat.

„Spoločne to zvládneme, však?“

Danja cítila vôňu mamičkinej kávy a oteckovej vody po holení, zatváracie špendlíky visiace z Nandiných uší ju škriabali na líci a jediné, čo chýbalo, bola babička.

Prečo jej neveria? Všetko by bolo také jednoduché, keby jej verili.

Babička jej verila. Babička jej vždy verila.“

Kniha rozvíja aj emocionálnu stránku svojich čitateľov, ktorých núti zamyslieť sa nad všetkými blízkimi, ktorí sa zmenili, a ich myšlienky unáša čas, alebo zmizli z našich životov navždy, no nesmieme na nich zabudnúť a pomyselným nočným expresom za nimi môžeme cestovať každý večer a hľadať ich. Príbeh ako stvorený na predvianočné obdobie, ktorý zahreje pri srdci malých, veľkých a nepochybne aj dospelých.

Informácie o knihe:

• Autor: Karin Erlandsson, Peter Bergting
  • Originálny názov: Nattexpressen