Recenzia: Neznáma žena od americkej autorky Mary Kubica

Po veľmi úspešnom knižnom debute Dobré dievča a niekoľkých ďalších, u čitateľov obľúbených knihách – thrileroch, prichádza americká spisovateľka, potomok slovenských prisťahovalcov, s ďalším románom s názvom Neznáma žena, ktorá jej vyšla vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ.

Foustovci

Podobne, ako sme u tejto spisovateľky zvyknutí, aj túto knihu žánrovo napísala ako thriler. Psychologický thriler. Aké prostredie si už mohla vybrať ideálnejšie než ponurý malý ostrov, akoby Pánu Bohu za chrbtom, kde sa každý s každým pozná, a odkiaľ je potrebné trajektom cestovať do školy či za lepšími službami. No na prvý pohľad pokojné miesto prinesie veľmi znepokojivú, až priam hrôzostrašnú udalosť, smrť Morgan Bainesovej, ktorá sa veľmi skoro odhalí ako vražda. Jedna zo stôp policajného pátrania vedie k Sadie Foustovej, hlavnej protagonistke knihy.

Tá sa na ostrov presťahuje len pár dní pred záhadnou vraždou, kedy s rodinou odchádza z rušného Chicaga za vidinou nového začiatku pre jej osobný i rodinný život, ktorým za poslednú dobu otriaslo mnoho veľmi nepríjemných a krušných chvíľ. Jej manželstvo naštrbilo do veľkej miery zistenie, že jej manžel, Will, má milenku. Jej syn Otto je zadržaný v riaditeľni školy políciou. Neprestávajúce šikanovanie zo strany žiakov školy sa, zdá sa,  rozhodne riešiť tým, že si do školy vezme veľký kuchynský nôž. Olej do horúceho ohňa v živote Sadie Foustovej rozhodne priliala aj udalosť v práci, kedy ako lekárka na plnej čiare zlyhá, keď pri zákroku z ničoho nič odíde a pošle tam praktikanta, ktorému pacient zomrie priamo na vyšetrovni. Je jej jasné, že keďže len tak unikla obvineniu zo zanedbania zdravotnej starostlivosti, lekárku na tomto mieste už ďalej nemôže robiť.

Rozbitú mozaiku jej života by snáď mohol zalepiť lep – presťahovanie sa. V tom čase, akoby osudovo, zomrie Willova sestra, Alice, ktorá spácha samovraždu. Dom zanechá svojmu bratovi, a ten sa chce chopiť tejto šance a s rodinou sa tam chce presťahovať a zanechať v Chicago všetko zlé. Hoci Sadie nesúhlasí, napokon tento návrh prijme. Manželstvo je značne rozvrátené, no rodina ako tak funguje.

Záhadné okamihy

Pokojný život Sadie na novom mieste, kde sa presťahovali, však už od príchodu do nového domu nezačína najlepšie. Dom zdedili aj s Imogen, Alicinou dcérou, dievčaťom v pubertálnom veku, ktorá ich neprivíta nijako prívetivo a nespráva sa k nim najvľúdnejšie. Najhorším okamihom, ktorý zatrasie Sadie, a pochopiteľne aj celým ostrovom, je záhadná vražda v susedstve. Predstava, že vrah chodí niekde po ostrove, Sadie mrazí. Jej vidina vytúženého pokojnejšieho života sa kriví aj pri záhadných veciach, ktoré sa z času na čas objavia: nápis „zgegni“ na čelnom skle jej auta, záhadné hlasy pri oceáne, veci, ktoré nachádza vo svojom dome.

Iniciatíva

Keďže jedna zo stôp vedie priamo ku Sadie, rozhodne sa, že sa sama pokúsi vraždu a páchateľa vypátrať. Vie, že to bude cesta náročná. Že musí byť veľmi opatrná, lebo ak vyjde pravda najavo, môže na to doplatiť ona sama. Autorka ponúka príbeh napísaný jednoducho, no napriek tomu si nás príbehom omotáva okolo prsta. Dialógy sú vystavané jednoducho, popretkávané retrospektívnymi odbočeniami, jednotlivé kapitoly z pohľadu rôznych postáv tvoria hlavne ich myšlienkové pochody a zamyslenia, ktoré na čitateľa neraz pôsobia emotívne.

Mary Kubica neznáma žena

Tajomno

Kniha na všetkých stranách vtiahne čitateľa do deja a ponúka mu akési tajomno, čo by dobrému thrileru rozhodne nemalo chýbať. Čitateľa núti zamýšľať sa, spájať si jednotlivé stopy a skladať si v hlave akúsi mozaiku. Kubica pri jednotlivých kapitolách vyniká zmyslom pre detail, napriek pomalšiemu napredovaniu deja nenechá čitateľa nezainteresovaným, ba práve naopak.