Recenzia: Čo naozaj ponúka kniha 101 mega vedeckých experimentov?

V sérii s knihou venovanou kúzelníckym trikom nájdete aj knihu zasvätenú vedeckým pokusom. Možno nie celkom vedeckým s bielym plášťom, laboratóriom a prísnymi bezpečnostnými postupmi. Určite však zaujímavým a niekedy prekvapivým pre konkrétne publikum – deti a knihám verná mládež. Od knihy však budete čakať možno niečo iné, než získate. Je možné, že budete očakávať len rôzne experimenty, triky ako docieliť javy, či reakcie rôznych látok. Za vedecký experiment ale v tomto prípade nepočítajme liatie červenej tekutiny do modrej, aby vznikol výbuch. Knižka totiž ďaleko presiahne očakávania a to je jej výhodou.

kniha 101 mega vedeckých experimentov

Experimenty od prírody cez kuchyňu po kopanec elektriny

Nech už je malý čitateľ nadaný pre chémiu a fyziku akokoľvek, táto kniha veľmi nesiaha len po jednotkároch. Za experiment v tomto prípade považujme rôzne postupy, ktoré nám niečo vytvárajú. Sú triky, ktoré nám knižka predstaví celkom jednoducho. Pomocou nich čitateľ spozná prítomnosť nejakej látky a pochopí, k čomu slúži. Alebo sleduje správanie tekutín, rôznych materiálov a predmetov vystavených iným podmienkam. Nejdeš však len o akési pokusy. Mnoho z nich totiž súvisí s niečím, čo sa nás týka deň čo deň. Napríklad vysvetlenie kvasníc si dáva za úlohu vysvetlenie nie len ich pôvodu a funkcie, ale najmä dôvodom, pre ktoré ich využívame pri pečení chleba.

Možno by bolo na mieste vysvetliť tú elektrinu. Kniha nenavádza na riskovanie vlastného zdravia, či zdravia niekoho, alebo niečoho iného. To len zapôsobil trik s medenými mincami a papierom namočeným do citrónovej šťavy. Ten nepochybne vyskúšate, pretože si nežiada žiadne komplikované prípravy a nástroje. Ostatne, tak je to s celou knihou. Je určená žiakovi základnej školy, nemá pri pokusoch prísť o oko, ani o rozum. Má sa baviť a spoznávať. Jednak pri pokusoch, aj všetkých kurióznych informáciách, na ktoré autorka Helen Chapman potrebovala ilustrátora Glena Singletona. Ten nakreslil knihu, ktorá bude po stránke kresleného humoru a popisov baviť.

kniha 101 mega vedeckých experimentov

Pohľad do knihy

Priznávam, že ak som si prečítal viac ako polovicu z knihy venovanej trikom a následne siahnem po tejto knihe, neustále čakám kúzlo. Pritom ide o bežné jednoduché pokusy, ktoré čitateľovi vždy odhalia, alebo dokážu niečo a nemusí ísť o trik. Jednoducho to tak je. Knižka je určená čitateľom 10+. Ideálny vek pre spoznávanie sveta okolo nás. Táto kniha je pre niečo také dobrou príležitosťou. Uvádza totiž mnoho všedných vecí v celkom inom svetle. Z bežných nádob, utierky, vody, či kancelárskych spiniek vytvára príležitosť na skúmanie a chápanie fyzických javov. Vytvára pocit, že všetko okolo nás má vysvetlenie vo vede. Nejeden experiment bude pripomínať pôsobenie vedátora Karola zo známej vedomostnej súťaže.

Atraktívnou robia túto knihu informácie, množstvo ilustrácií, akčný pán potkan, ale aj vtipné ilustrácie pri zaujímavostiach. Nie je to len postup jednotlivých experimentov. Svoj priestor dostáva aj vysvetlenie prečo (zvýraznené oranžovou farbou) je to tak, popis toho, čo sa vlastne udeje (modrou farbou), no najmä spomínané zaujímavosti a rôzne miniotázky, či odporúčania. Kniha má svoj systém a dizajn vnútorných stránok. Vďaka tomu sú informácie jasné, orientujete sa vizuálne a neustále si môžete prečítať aj „bubliny“ pri postavičkách, ktoré viditeľne maj pobaviť, alebo scénky predviesť niečo na tému, ktorej je strana venovaná. Ani v tomto prípade knihe nechýba humor. Do poslednej stránky prináša triky, ktoré si vieme spraviť doma bez drahého vybavenia a kupovania ďalších nástrojov.

Vlastnosti knihy: