Recenzia knižky: Veľká kniha pre malých rozprávačov Hasiči aj bez čítania

Veľká kniha pre malých rozprávačov je knižnou sériou vydavateľskej značky Ella&Max. Možno na prvý pohľad by sme ju mohli zaškatuľkovať ako sériu kníh pre najmenších, ktorá je plná obrázkov. Lenže dali sme tomu aj pohľad druhý a čuduj sa svete, úplne obyčajná kniha plná obrázkov to zase nie je. Ako to?

Veľká kniha pre malých rozprávačov Hasiči

Obrázkové knihy ako je táto majú jednu podstatnú úlohu. Z detstva súčasných tridsiatnikov si spomenieme na disneyovské káčerovské knihy s rozsiahlymi podrobnými kresbami bez jediného textu. Na veľkých tvrdých dvojstranách sa dalo spozorovať množstvo scenérií, dejov, osudov, činností, množstvo detailov a tie môžu byť hracou plochou malého rozprávača. Niekde tu je postavená myšlienka týchto kníh. Dieťa vidí dej a hovorí, čo vidí.  Je zvláštne, ako odlišne vníma niektoré udalosti na obrázkoch inak, než dospelí. Veľká kniha pre malých rozprávačov HASIČI je príležitosťou na to, otestovať si, čo všetko sa nachádza v hlave práve toho vášho rozprávača doma. U nás bolo prekvapením zistenie, že tieto knihy naozaj fungujú.

Scéna zásahov a činnosti hasičov a záchranárov

Hasiči sú atraktívni. Majú červené autá, sirénu a sú odhodlaní bojovať s nepriateľom, voči ktorému sú iní bezbranní. Sú pre nás vzorom od detstva. Nemožno sa čudovať tomu, že sú knihy s tematikou hasičov obľúbené od dávna. Hasiči sú novinkou, pričom v rovnakej sérii vyšli aj Slovíčka, Dinosaury a Môj deň. Kniha o trochu väčšia než formát A4 na svojich stránkach zobrazuje situácie. Dvojstrany sú pokryté obrázkami plného nasadenia hasičov ako záchranárov, hasiacich oheň, zachraňujúcich ľudí, ale pokojne aj v úlohe zabávača na dni otvorených dverí.

Niektoré situácie a detaily ukrývajú ďalšie detaily. Všímavé dieťa ich spozoruje a spojí si ich možno inak, ako by to urobil dospelý. Najmä nachádza sa tu zastúpená súčasnosť. Nejde o starší formát a staršiu technológiu. Akonáhle vidíte hasičov, ktorí si prizvali na pomoc lietajúci dron, je jasné, že kniha je aktuálna. Nemecká predloha vznikla len v roku 2019, čo z knihy robí aktuálnu. A pri pohľade na situácie aj zábavnú. Odporúčaná veková prístupnosť sú 3 roky, čo je vek ideálny pre pochopenie deja, situácií a aj pre slovnú zásobu. Ako rodič vnímam aj jeden ďalší jav. Chýbajúce slová a slovné spojenia si vie rodič s dieťaťom prejsť a na príklade priamo vidí použitie danej vety a nových slov. Kniha totiž nie je len o požiaroch, hasičoch, hasičských autách a natiahnutých hadiciach. Je o rodinách, ľuďoch, ich problémoch. Sú zachytení v rôznych momentoch.

Al budete priveľmi pozerať do knihy, všimnete si množstvo detailov, ako aj takých, ktoré si budú do skupín zhŕňať deti možno aj samé bez nutnosti pokynov od rodiča. Na viacerých miestach sa totiž nachádzajú nezbedné deti, ktoré trápia svojich rodičov, robia neplechu, prípadne sú strojcami nehôd. Sem tam narazíte na selfiestov, ľudí s rôznymi emóciami, aj menej pravdepodobné situácie. V každom prípade kniha zaujme. Žiada si len v celom rozsiahlom zástupe detských kníh zaujať a presvedčiť otvoriť.

Naše postrehy:

• Knižka je bez textov. Jediné texty sú všeobecné identifikácie kníh na zadnej strane, úvodná stránka, a stručný úvod s predstavením obrázkov, aké sa dajú nájsť na každej dvojstrane. Zopár textov je aj priamo na vozidlách. Ide o slovenské verzie nápisov a číslo telefónnej linky.
  • Nie je nutné vedieť čítať. Veď nie každé 4 ročné dieťa číta. Predsa však ide o knihu, ktorú môže dieťa vziať a listovať aj samostatne.
  • Knižka sa pokúsila o humor, ktorý však prinúti pousmiať sa aj dospelého. Priznajme si to.
  • Ideálna ako darček pre malých nadšencov hasičov. Stačí byť svedkom zásahu hasičov na sídlisku a hneď rastie počet nadšencov pre túto profesiu.