Recenzia: Malá vojnová knižnica na motívy skutočných udalostí

Londýn, 1944. Ľudia majú strach zo zúriacej vojny. Ale život napriek tomu „nezastal“, musí pokračovať ďalej, aj napriek každodenným hrozbám. Ľudia sa rodia, zomierajú, sobášia, chcú kultúrne žiť. Kate Thomson vo svojej knihe Malá vojnová knižnica zachytáva vojnové roky, no snaží sa nám hlavne prezentovať, ako sa ľudia snažili nevzdať žiť život počas vojny plnohodnotne a spríjemniť si ho, ak sa to dá.

malá vojnová knižnica román

Ústredným priestorom na zhromažďovanie ľudí a oddych i vzdelávanie sa je aj malá vojnová knižnica v Bethnal Green, ktorá vyrástla v netradičnom priestore – útrobách metra, kde vznikol „nový svet vo svete“. Autorka v knihe zachytáva organizáciu a fungovanie knižnice, no predovšetkým jej „život“, ktorý je pomyselným majákom vo svete, kde vládne čierna tma.

Malá vojnová knižnica

„Bude potrebné množstvo lacnej fikcie.

Vojak bude nosiť knihu v taške na výstroj,

civilista bude mať knihy pri kozube.

Sme národ čitateľov a vojna zvýši dopyt po knihách.“

(Frederick J. Cowles, hlavný knihovník knižničnej služby vo Swintone a v Pendlebury, citát z knihy)

Vo vojnovom Londýne vzniká úkryt pre tisícky ľudí aj hlboko v podzemí. Miesto nedostavanej stanice metra predstavuje úkryt i útechu. Priestory sa menia na nocľaháreň, kaviareň, divadlo, sobášnu sieň, škôlku i knižnicu. Práve knižnica sa počas vojny stáva priestorom, kde ľudia hľadajú nielen knihy, ale aj spoločný čas s inými. Ponúka vzdelanie deťom z robotníckej triedy, ale i pokrokovú literatúru pre ženy.  Je to aj jedno z mála miest pre nájdenie vnútorného pokoja. Tvorí akési srdce celej komunity.

Kniha Malá vojnová knižnica nám pomôže nazrieť do unikátnej malej knižnice, kde sa oduševnené knihovníčky a nerozlučné priateľky Clara Buttonová a Ruby Munroeová  stávajú nielen tými, ktoré požičiavajú a prezentujú knihy, ale aj terapeutkami a organizátorkami voľného času ľudí i detí. Práca je pre nich vášeň, no ťažké vojnové časy ich vytrvalosť a odhodlanie neraz trpko skúšajú. Zvládne knižnica s jej knihovníčkami zdolať všetky nástrahy, ktoré vojna denno-denne prináša?

Na motívy skutočných udalostí

Kniha je historickým románom, ktorý vznikol na motívy skutočných udalostí. Nezachytáva len jednu z najdôležitejších historických udalostí, ale zachytáva aj silu priateľstva, lásky a ľudskosti. Dokazuje nám, že knihy boli a sú veľmi dôležitou súčasťou našich životov. Ohromujúce na knihe sú aj Poznámky autorky v závere knižného titulu, kde nám K. Thompson detailne vysvetľuje pozadie zbierania faktov ku vzniku Malej vojnovej knižnice.

Informácie o knihe Malá vojnová knižnica:

• Autor: Kate Thompson
  • Jazyk: slovenský