Recenzia pútavej knihy Bitky a bojiská od Romana Mocpajchela

Vo vydavateľstve SLOVART vychádza knižná novinka venovaná mladšiemu publiku. Bez preháňania však možno knihu Bitky a bojiská odporúčať komukoľvek, kto ocení vizuálne atraktívnu ilustrovanú knihu venovanú slovenským dejinám. Presnejšie by bolo zameranie na slávne vojnové konflikty a bojiská, ktoré formovali naše dejiny a dejiny okolitých krajín. Prekvapivú dôležitosť jednotlivých konfliktov máme možnosť pocítiť z informácií a jednotlivých kapitol. Predhovorom sa k čitateľom prihovára Juraj Červenák, ktorý pre menej znalého čitateľa stavia autora medzi dôveryhodných a dôležitých autorov. Dokazuje to však aj svojou prácou. Jednotlivé ozbrojené konflikty známe, aj menej známe, sú na pár stranách pripravené v podobe pútavej informácie. Nezachádza príliš hlboko, zostáva však dokonale pripravená, aby nezačala nudiť a poskytovala stále rovnaké tempo informačnej nálože.

Zaujímavé informácie z histórie naozaj nebude núdza

Informácie približujú príčiny konfliktu, jeho priebeh, ale taktiež dôležitý záver a dopady boja. Vnímame tak, koľko konfliktov obohacovalo našu históriu a menilo jej priebeh. Autor ako nadšenec pre históriu nedáva osobné stanoviská, ale pracuje s tým, čo nám zachovali písomné pramene. Zároveň neprehliada ani na legendy a teórie, ktoré sa k vojnám ,alebo jej predstaviteľom viažu. Azda najzaujímavejším prvkom knihy je vždy pripravený súhrn, ktorý navodí u čitateľa to správne nastavenie a očakávania.

Bitky a bojiská kniha recenzia

Čerešničkou na torte sú následne informačné zaujímavosti, farebné rámčeky a medailóniky o osobnostiach, či udalostiach prepojených na spomínané konflikty. Vojny sú síce krvavé a negatívne ovplyvňujú životy zúčastnených. Kniha však v tomto smere nezarmucuje a k tejto časti histórie sa stavia prakticky. Je jednou z tých, pri ktorých vidieť snahu o popularizáciu vlastných dejín. Dizajn a vizuálna stránka knihy doplnená o kvalitný tvrdý matný papier vytvárajú peknú kombináciu, akú sme si v poslednom čase začali všímať aj pri iných podobných dielach Vydavateľstva SLOVART. Sem tam čitateľ nájde aj popis zbroje, brnenia, alebo postupu regimentov a rozloženie síl.

Oficiálna anotácia:

Kniha približuje dvadsať bitiek a vojenských udalostí, ktoré ovplyvnili ďalší vývoj našich dejín. Väčšina sa odohrala na území súčasného Slovenska.
Pri každej bitke sú uvedené základné informácie – kde a kedy sa konala a medzi kým, koľko vojakov sa na nej zúčastnilo, aké boli straty, prečo je dôležitá pre naše dejiny. Nasleduje uvedenie do širších súvislostí a opis bitky. V závere každej kapitoly je niekoľko doplnkových textov – približujú významné osobnosti, dobovú vojenskú taktiku a ďalšie zaujímavosti.

Kniha vychádza v edícii Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov, ktorá má ambíciu ponúkať témy spojené s našimi dejinami spracované spôsobom príťažlivým pre mládež – stručne a vizuálne príťažlivo. Knihy z tejto edície zároveň predstavujú rekapituláciu či osvieženie vedomostí aj pre dospelých.

Publikáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Na knihe Bitky a bojiská sa podieľali:

• Autor: Roman Mocpajchel