Zvieratá Slovenska, krásna kniha venovaná našej živej prírode

Začiatkom decembra 2019 sme mali možnosť na knižnom trhu vidieť zaujímavú novinku venovanú mladým čitateľom aj rodinám. Krásna kniha Zvieratá Slovenska vyniká svojim obsahom, ktorý nám síce prezentuje zvieratá, no nejde klasickú encyklopédiu, akých je ostatne už celkom dosť. Knižka od autorov Mariany a Matúša Hyžných sa totiž zameriavajú len na slovenské zvieratká. Tie, ktoré žijú v lesoch, na lúkach aj v jazerách. Všade v prírodnej krajine okolo nás prirodzene.

Zvieratá Slovenska, kniha recenzia, Fortuna Libri

Kniha po vizuálnej stránke

Jedinečnou je však kniha najmä pre svoje vnútorné grafické spracovanie. Nečakajte fotografie, pretože aj ľudská ruka dokáže ilustrovať tak, že nemožno vždy povedať, či predsa len nie je pred vami fotografia. Ilustrácie má na svedomí Marek Mertinko, mladý výtvarník, ktorý dosiaľ ilustroval viac minimálne 5 detských kníh vždy zaujímavou plne grafickou formou, ktorá nepripomína azda nič, čo som mal možnosť doteraz bližšie skúmať. Graficky knihu následne upravil Peter Nosáľ. Prednosti knihy možno zhrnúť do hlavných bodov.

Informačný obsah

V žiadnom prípade nejde o suchý obsah, ktorý sa obmedzuje na pár faktov. Siaha do číselnej charakteristiky, medzi zaujímavosti a v hlavnom výraznom texte sa orientuje na predstavenie živočíšneho druhu z pohľadu jeho typu, spôsobu života a základného popisu. Knižka má však zrejme najmä potešiť po stránke vizuálnej. Je to vidieť na tom, ako sa autor vyhral so scénou. Je čiernobiela, kým to hlavné, o čom je popis a čo text predstavuje, je plne farebné. Niekedy tak ostré a živé, akoby šlo o skutočnú fotografiu.

Drobné detaily

Ilustrácie zachytávajú činnosť a rôzne scény zo života druhov. Tie spoznávame aj pomocou čísiel, ktoré jasne dávajú informáciu o hmotnosti, veľkosti, výške, šírke a podobne. Mimo náš názov nechýba aj ten latinský a zaujímavosti sa orientujú naozaj na kuriozity k jednotlivým druhom. Za detail však možno považovať aj to, že kniha je takmer výlučne predstavovateľom živočíšnych druhov. Nepredstavuje nám živočíšnu ríšu Slovenska zdĺhavými úvodmi, ale takmer hneď ide k veci prvým živočíchom a tým je jeleň lesný, po ňom vlk, následne diviak, ďateľ a ďalšie. Nejdú abecedne. Pre atraktivitu a uistenie, že sa kniha naozaj venuje len našim druhom, si popredné miesto našiel korunovaný kráľ našich lesov.

Krásne a potešujúce

Knihy, ktoré sa orientujú na niečo, čo dobre poznáme a predsa nepoznáme, vedia vždy vyplniť priestor, ktorý sme mali deravý. Možno sme to ani nevedeli, že tam bola diera. Listovaním v tejto knihe sa nám prezentujú zvieratká, ktoré považujeme za dobre známe. A je ich pritom viac. V knižke má totiž priestor niekoľko druhov hmyzu, cicavcov, vtákov, aj plazov. Všetko to, čo by sme považovali za symboly našej prírody. Môže byť peknou pripomienkou súčasnosti do budúcna, keď niektoré z týchto druhov už nebude možné nájsť v bežných prírodných podmienkach.

Kniha po technickej stránke

Veľmi pekná knižka väčšieho formátu, má tvrdú väzbu. Pekná obálka tvorená troma veveričkami neumožní jednoznačne povedať, či ide o fotografiu, alebo takú precíznu ilustráciu. Vnútro knihy tvorí 112 strán lesklého papiera. Ide o prvé vydanie knihy, vo vydavateľstve Fortuna Libri.  Nachádzame ju počas januára v niekoľkých kamenných predajniach kníh v Bratislave, takže sa javí ako dobre dostupná v rámci predaja. Môžeme ju považovať za zaujímavý darček pre fanúšika zvieracej ríše, ale tiež pre poľovníka, ktorý si bežne na knihy a čítanie nepotrpí. Mnoho z druhov môže poznať. Ide skôr o iné hodnoty, aké môžu budúceho majiteľa knižky potešiť. Práve svojou vizuálnou úpravou by sme ju nepovažovali za vyslovene detskú literatúru.