Albatros vydáva slávnu sériu Nadácia od Isaaca Asimova v slovenčine

Je naozaj zvláštne, ba dokonca jedným zo zvláštnych čitateľských okamihov, držať po viac ako desaťročí v rukách Isaaca Asimova a jeho Nadáciu opäť. Kultovo známa sci-fi séria, bola len časťou životného diela amerického spisovateľa ruského pôvodu, na ktorého dielach boli postavené mnohé vízie svetov budúcnosti, príbehov, filmov a fantázie ľudí. Opäť sa ponoriť do príbehov, ktoré pozná každý správny fanúšik sci-fi literatúry si žiada akúsi prípravu. Vyriešenie restov, príprava vhodného miesta na čítanie  až keď je všetko navôkol v poriadku, môže nastať to pravé vychutnávanie si pohodlného čítania. Nadáciu nikto nesfilmoval. Možno z rešpektu, alebo len z náročnosti celého deja. A možno je to tak dobre. Nepoznačená hollywoodom sa číta stále inak. Svet fantázie a predstáv je len na čitateľovi a nie na vízii filmárov a grafikov. Nadácia sa vrátila a to v štýle hodnej celej série.

Isaac Asimov, Nadácia, prvá kniha v slovenčine

Čítať Asimovu Nadáciu je zážitkom. Najmä pri uvedomení si v akom čase bola napísaná a čo sa zatiaľ vo svete udialo. Aký boj o moc a vládu nad ostatnými sa dovtedy prejavil, ak o tom dokázal písať a predstihnúť dobu.

Reedícia slávnych diel v Lindeni

Vydavateľská značka Lindeni patriaca pod vydavateľstvo Albatros sa pustila do vydávania všetkých troch dielov Nadácie. 7 desaťročí starý príbeh, ktorý svojim vekom je vlastne stredne starý dôchodca, mal už niekoľko vydaní. Obálky rôznej kvality a úrovne grafiky v tomto prípade nie sú pokračovaním štýlu, ktorý už pri prvom pohľade jasne selektuje, kto si knihu kúpi a kto nie. Obálky, ktoré prinieslo Lindeni, vychádzajú z hesla „Aj málo je veľa“. Už prvý diel, ktorý mám v rukách a mohol som vďaka nemu prežiť po rokoch znova príbeh v ďalekej, naozaj veľmi ďalekej budúcnosti, prináša víziu toho, že ani dvojka a trojka nebude o inom. Jedna ústredná ilustrácia a všetko to, čo potrebujete vedieť.  Prelietavajúci stroj poza mohutnú sochu s neobyčajnými vežiakmi v pozadí dávajú jasný signál, s čím bude mať čitateľ dočinenia a zároveň tento obraz láka dozvedieť sa viac. Inak tomu nebude ani pri ďalších dieloch. Veď prvý diel sa na ne odvoláva na zadnej strane obálky.

Isaac Asimov: Nadácia (prvá kniha)

Knižka vychádza v slovenskom preklade Patricka Franka z verzie vydanej v 2004 v Bantam Spectra Books, New York. V mnohých slovenských knižniciach sa povaľujú staré české vydania, ktoré sa medzi čitateľmi objavovali najčastejšie. Po toľkých rokoch je ťažké porovnať, či slovenský preklad mohol v niečom meniť pocity. V každom veku je vnímanie Isaaca Asimova iné. Najmä ak je myseľ ovplyvnená všetkou ostatnou sci-fi tvorbou a miestami myslíte na Valeriana. Lenže takmer všetko to sci-fi, ktoré produkuje Hollywood a moderná literatúra v mnohom stavalo na svetoch z fantázie Isaaca Asimova.

Pohľad na knihu je zmiešaním očakávaní, aj potešenia. Rovnako tak vedomia, že pôjde o sériu, ku ktorej sa nepochybne vrátite možno o ďalších 10 – 15 rokov. Tvrdá obálka má povrch tvorený nematným materiálom, no parciálny lak sa predsa len nachádza na mene autora a názve knihy. Má to tak nepatrný efekt pre dotyk. zrejme nie len v jednej slovenskej knižnici jej čitateľ dopraje miesto a uvoľní aj miesto pre očakávané dva ďalšie tituly. Jednoducho preto, že čeština nie je slovenčina a už bolo na čase.

Asimov príbeh napísal v roku 1950 a vydaný bol rok na to. Ubehlo teda neuveriteľných 70 rokov. Tento fakt je nutné zopakovať.

• Názov: Nadácia
  • Séria: Nadácia (Foundation)