Jmenuji se Orel, milá kniha s myšlienkami a nie len pre detského čitateľa

Sú knihy pre deti, ktoré sa opierajú o dobre známe témy. Rozprávkové bytosti, princezny, čary, kúzla a mnoho nereálneho vypĺňa knižnú tvorbu pre deti oveľa výraznejšie. No príbehy z detských kníh ako je táto dajú malému dieťaťu milý príbeh bez akejkoľvek hrozby. Staršiemu dieťaťu dajú niekoľko myšlienok navyše a tínedžerovi možno v niečom otvoria oči. Každý dospelý, ktorý jej neunikne v nej nájde niekoľko myšlienok, k akým sa bežne nedostaneme. Stačí pritom posadiť sa lavičku niekde na vidieku, či v parku a zamyslieť sa, čo všetko táto kniha čitateľovi ponúkne.

Jmenuji se orel, kniha v českom jazyku

Jmenuji se Orel, o odvahe, priateľstve aj o slobode

Hlavnou hrdinkou knihy je sliepka. Jej telo je koža, sem tam pierko, oči slabé, v jej pľúcach ešte vlhký vzduch. Kým oči nevideli ešte Slnko a krídla, ktoré má každý vták a teda aj hydina, sa nemohli rozprestrieť, teraz si túto výsadu vychutnávajú. Sliepka pochádza z klietkového chovu a ako jedna z niekoľkých ďalších sa ocitá na dedine v Južných Čechách. Odrazu vníma všetko vôkol seba ako nové a nepoznané. Nepovažuje svoj život za tragédiu, ani sa nesnaží v detskom čitateľovi vytvoriť dojem nespravodlivosti. Ak aj nejaké takéto pocity prídu, nebudú vychádzať zo sliepkinho rozprávania, ako skôr z čitateľskej „matematiky“ čitateľa. Najmä ak čitateľ dovolí knihe popohnať ozubené kolieska v hlave. Nedozvedáme sa tak plačlivé zážitky a ani deprimujúce detaily zo života obmedzenom na klietky pre vtáky.

Práve naopak. Kniha je o krásach všedného dňa. Bežných súčastiach prírody, usadlosti a zvierat. Stretávame sa v nej ihneď s hladnou hrdinkou, ktorá sa v úplnom začiatku jej príbehov rozbehne, rozprestrie krídla a skočí novej paničke do náručia. Vtedy dostane svoje nové meno, keďže odvahou mohla v tom krátkom prekvapujúcom momente pripomínať orlie mláďa.

Jmenuji se orel, kniha v českom jazyku

Najlepším priateľom Orla je kocúr Čip. S ním prechádzajú počas celého roka po rôznych miestach, stretávajú iné zvieratá a v každom malom príbehu môže čitateľ objaviť nejaké to poučenie, či myšlienku. Každému zmýšľajúcemu čitateľovi bude jasné, čím všetkým je klietkový chov. Kniha však veľmi netrápi čitateľa takýmito otázkami sama. Tie otázky si položí len čitateľ ak o ne má záujem. Aj oficiálne stránky vydavateľa príliš nikoho neponárajú do problematiky. Len ak ho téma klietkových chovov a života hydiny v nich zaujíma, môže zistiť viac. Knižka zostáva naďalej pozitívne ladenou, plnou milých postrehov, jemného humoru, až je škoda, že sa na trhu objavila len v českom jazyku.

Orel a jeho kvality

Knižka Jmenuji se Orel je milou 80 stranovou knihou, ktorú si môžeme ľahko predstaviť ako milý darček pre detského čitateľa so zmyslom pre dobrodružstvá, život na dedine, rovnako ako pre dospelého čitateľa, intelektuála, ochranára, vegetariána. Pokojne si medzi ako cieľovú skupinu čitateľov vybavíme kohokoľvek so schopnosťou uvažovania a hľadania skrytých myšlienok v dielach ako je toto. Obohatené je o ilustrácie Ondřeje Smeykala, ktoré sú vytvárané v dvoch druhoch grafiky. Celostranová precízna ilustrácia sa miesi s jednoduchou perokresbou na jednotlivých stránkach.

Jmenuji se orel, kniha v českom jazyku

Už tým, že rôznemu veku poskytne presne to, čo je vhodné, rodič neriskuje dramatický dopad. Ani len neriskuje plač a nepochopenie malého samostatného čitateľa. Azda všetkým však budú jasne zrozumiteľné dve hlavné posolstvá. Posolstvo o slobode, ktoré je vystihnuté rozdielmi a krásou pre nás všedných vecí. No je tu aj posolstvo dôležitosti priateľstva a akejsi životnej cesty, po ktorej sa dá ísť… Veď ako kniha sama hovorí „Dôležité je v živote kam ideme a s kým. A ako sa tam dostaneme, to je už ved druhá„. K tejto myšlienke sa kniha dopracuje v príbehu o hadovi a ním inšpirovaných pokusoch Orla a Čipa doplaziť sa niekam tiež. Podobných záverov je ešte niekoľko, ale netreba sa obávať žiadnej filozofickej literatúry. Jej poučenie ju stále ponecháva v oddelení „Pre deti“… aj keď dodávame, že „pre všetkých“.

• Autorkou je Romi Grey, česká autorka píšuca pod pseudonymom.
  • Kniha vyšla v roku 2019 vo vydavateľstve KNIHA.JE,
  • pod ISBN:  978-80-906979-8-0