Ako veľmi môže byť zradný internet a zoznamka? Odpovie triler Budinka

Slovenská knižná tvorba je bohatá na rôzne žánre a slovenskí autori sú mimoriadne plodní. Dobrej knihe sa tak nemusí podariť preraziť hneď. Triler Budinka napríklad vôbec nepatrí medzi novinky. Vyšiel na konci roka 2018, no záujem blogerov na sociálnych sieťach si získala kniha až počas koronakrízy. Obmedzenia spojené s koronavírusom nás uzemnil doma a tak máme akosi viac času na veci, ktoré sme nechávali dlho ležať nepovšimnuté. Odrazu sa o niečo viditeľnejšou stala aj kniha Budinka, ktorá má netradičný až podivný názov.

Budinka, recenzia trileru, Tomáš Najt

Budinka ako kniha

Budinka je pritom fiktívna malá dedinka niekde neďaleko Nitry, zabudnutá, zaostalá, tichá. Skrátka miesto, ktoré akoby zaspalo a nič ju len tak neprebudí. Práve sem zavíta hlavný hrdina knihy, ktorý sa na internete zoznámil s Andreou. Tajomné dievča ho pozve k sebe. Plný otázok, očakávaný aj plný neistoty predsa len vyrazí do neznáma. Na počudovanie naozaj stretáva mladé dievča, ktoré by mohlo byť Andreou, a preto opadnú prvotné obavy a strach z neznámeho. V dedinke je taký pokoj, že by sa v nej nemohlo za žiadnych okolností nič stať. No zdanie klame.

Budinka, recenzia trileru, Tomáš Najt

Príbeh zaujímavý svojou zápletkou, ale aj celkovo dvoma rôznymi vyvrcholeniami deja, je akoby ste čítali dve knihy za sebou. Jedno je príbeh o šialenej rodine a pasci, z ktorej zdanlivo niet úniku. Tá druhá je venovaná facebooku a sile internetu. Povedzme že ide o triler mixnutý len čiastočne s krimi. To, čo si ani neuvedomujeme, že môže byť vážnou ničivou zbraňou v tejto knihe, vypáli ťažký kaliber. A pritom len hlúpy Facebook.

Myšlienky knihy majú svoju logiku

Čitateľ v knihe objaví niekoľko faktov. Mimo napätie, originálny príbeh a dej, ktorý sa nepodobá a ani nesnaží podobať na nič, čo poznáme, v knihe čitateľ objaví aj niekoľko úprimných slov. Už prvý slovo v knihe je vulgárne. To najzaujímavejšie pritom je, že viac vulgárností v knihe nečakajte. Dokonca i toto jediné spomínané slovo má vážne opodstatnenie a dôvody k nemu sa čitateľ dozvie neskôr. Sám pritom musí uznať, že je použité z úst konkrétnej postavy oprávnene. Kniha však ukrýva najmä posolstvo venované internetovým zoznamkám a horlivým zdieľačom na Facebooku. Kniha je pre tých, ktorí trávia na zoznamkách priveľa času a dôverujú pisateľom len preto, že niečo vo svojej správe tvrdia.

Zaujímavosti a linky ku knihe:

• Autorom je Tomáš Najt, ktorý sa stal známy ako autor prvej knihy napísanej na mobile. Už sme sa jej venovali.
  • Knižku si ilustroval autor sám